Federale Pensioendienst waarschuwt voor phishing!

Criminelen gebruiken de naam van de Pensioendienst om uw persoons- en bankgegevens per telefoon, SMS of e-mail te krijgen. Geef deze gegevens niet door! De criminelen gebruiken deze om je geld af te persen.

 

De Pensioendienst neemt nooit contact via telefoon, SMS of e-mail om persoons- of bankgegevens te vragen.

 

Enkel als jezelf belt naar de Federale Pensioendienst, vragen ze de nodige informatie om uw dossier aan te vullen.

 

...

 

Hoe weet ik of ik echt met een medewerker van de Pensioendienst te maken heb?

De Pensioendienst:

  • neemt altijd contact via een beveiligde weg:

- via jouw online pensioendossier op mypension.be;

- per brief naar jouw adres.

  • stuurt nooit medewerkers naar jou thuis;
  • zal nooit vragen om:

- jouw persoonlijke gegevens via SMS, per telefoon of via e-mail door te geven;

- in te loggen bij jouw online bank via uw DIGIPASS.

- persoonlijke beveiligingscodes door te geven zoals PIN of Puk codes van uw bankkaart of eID.

 

Ik heb een verdacht bericht ontvangen

Als je een verdacht bericht of telefoontje hebt ontvangen:

  • Probeer het telefoonnummer te noteren.
  • Moet je klacht indienen bij de politie. De Pensioendienst kan dat niet voor je doen.
  • Stuur verdachte berichten naar verdacht@safeonweb.be

Tips om verdachte mails te herkennen op safe-on-web.
Of doe de phishingtest!

 

Bron: Federale pensioendienst