Het vervoer in Poperinge, hoe zit dat nu? En De Lijn?

Hoe verplaats ik me best in Poperinge? Wat is deelmobiliteit? Hoe kan ik een ticket met de app kopen?

 

Sinds 6 januari zijn er heel wat wijzigingen bij De Lijn en heeft de Vlaamse overheid een nieuwe mobiliteitsvisie. Het aanbod werd herbekeken en beter afgestemd op woon-werk- en schoolverkeer. Hierdoor werden een aantal lijnen toegevoegd, een aantal haltes geschrapt, haltes kregen een andere naam… Waar geen of minder openbaar vervoer is, biedt De Lijn flexbussen aan als mogelijke oplossing. Deze vervangen de gekende belbusjes.

In Poperinge zijn er ook heel wat initiatieven rond vervoer. Zo vervoeren de vrijwilligers van buurthulp Nestor (Mobitwin centrale) inwoners die problemen ondervinden om zich te

 

te verplaatsen met het gewoon vervoer.

Het stadsbesteuur zet in op gedeelde mobiliteit waarbij volgende initiatieven lopen: blue-bike, de fietsbieb, dégage, deelauto’s Flexigo en uitlenen van deelfietsen (bakfiets, riksja en tandem) in Krombeke.

Tijdens de infosessies komt een vervoersdeskundige van De Lijn uitleg geven over de wijzigingen in Poperinge. Rebecca Vandemaele, coördinator buurthulp Nestor, geeft uitleg over de Mobitwin centrale en het gebruik van taxicheques. Kenny Geuens, mobiliteitsambtenaar, geeft uitleg over verschillende initiatieven over deelmobiliteit. Hannelore Vandenberghe, projectmedewerker Digibanken, en een digibuddy geven uitleg over de verschillende mobiliteitsapps en sites: Hoppin, NMBS, flexigo…

Er is mogelijkheid om zelf dan aan de slag te gaan met de werking van deze apps.

 

Inschrijven is niet nodig en de infosessies zijn GRATIS.

 

 

Waar en wanneer: 

 

  • Dinsdag 2 april 2024 van 19u30 tot rond 21u30 in het buurtsalon van Reningelst, Reningelstplein 5A, 8970 Reningelst
  • Vrijdag 12 april 2024 van 14u tot rond 16u in Lokaal dienstencentrum De Bres, Veurnestraat 15, 8970 Poperinge 

 

Meer informatie:

LDC De BuurtBres, debuurtbres@poperinge.be, 057 34 66 25
LDC De Bres, debres@poperinge.be, 057 34 66 24