Nieuwe aanvraagprocedure voor aanvragen tegemoetkoming en parkeerkaarten personen met een handicap

Op 1 juli 2016 start de Directie-generaal (DG) Personen met een handicap van de FOD Sociale Zekerheid met een nieuwe aanvraagprocedure voor tegemoetkomingen en parkeerkaarten.

 

Vanaf 1 juli 2016 kan je ook online de volledige aanvraag doen.

 

Hoe verloopt de nieuwe aanvraagprocedure?
Je vult online een vragenlijst in en geeft alle informatie door die nodig is voor de verdere behandeling van het dossier. Van zodra alle informatie verzonden is, kan het dossier meteen opgestart worden. Het is ook niet meer nodig dat je papieren formulieren laat invullen door je huisarts, want het DG Personen met een handicap neemt rechtsreeks contact op met de arts, die via een beveiligd elektronisch platform de nuttige informatie bezorgt. Wie een aanvraag doet, zal dus sneller een beslissing ontvangen.

 

Je zal voortaan ook makkelijker contactpersonen binnen het DG kunnen bereiken die met je persoonlijk dossier bezig zijn. Je kan vanaf nu terecht bij een team dat verantwoordelijk is voor een bepaalde regio en je dossier van A tot Z opvolgt. Je kiest zelf of je communiceert via telefoon, persoonlijke contacten, e-mail, … Je kan bovendien online een screening invullen om te weten te komen of je in aanmerking komt voor een tegemoetkoming of andere maatregel.

 

Hulp nodig bij een aanvraag?

Wie hulp nodig heeft, kan in Poperinge terecht bij:

  • het ziekenfonds, 
  • de dienst welzijn, Veurnestraat 22, 8970 Poperinge (zitdag van maandag tot vrijdag, van 9u tot 12u) of
  • de DG Personen met een handicap (zitdag iedere 4e woensdag van de maand van 10u tot 12u in het Sociaal Huis, Veurnestraat 22, 8970 Poperinge)

Breng bij je bezoek steeds je identiteitskaart en je pincode van je identiteitskaart mee.

Reactie schrijven

Commentaren: 0