Beweeg en verminder het risico op kanker, hartaandoeningen, diabetes,...

 

We zitten gemiddeld bijna 9 uur per dag stil. Een niet zo onschuldig gegeven, want wie te lang stilzit, loopt bijvoorbeeld meer risico op kanker, hartziekten, diabetes en andere aandoeningen.

 

Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ) heeft daarom voor de eerste keer in Vlaanderen een aanbevelingsrapport over dit gezondheidsthema opgesteld. Dat rapport moet de ingebakken zitcultuur helpen doorbreken. Het rapport kan je hier nalezen.

 

Lichaamsbeweging alleen is niet voldoende
‘Sedentair gedrag’ of te lang stilzitten heeft recent als nieuw gezondheidsthema zijn intrede gedaan. Steeds meer onderzoek toont immers aan dat wie een hele dag lang stilzit, meer risico loopt op verschillende aandoeningen en voortijdige dood.

 

Sedentair gedrag betekent niet noodzakelijk te weinig lichaamsbeweging. Iemand die dagelijks een half uurtje gaat wandelen of fietsen, maar voor de rest van de dag stilzit is ‘minder gezond bezig’ dan iemand die gedurende de dag ook het stilzitten afwisselt met rechtstaan en kleine beetjes bewegen. Dagelijks voldoende bewegen waarbij je hartslag en ademhaling sneller gaan is goed, maar dus niet goed genoeg.

 

Beperk lange periodes van stilzitten en sta na 20 tot 30 minuten even recht om je benen te strekken. Het vraagt weinig inspanningen en het vermindert aanzienlijk de kans op onder andere kanker, diabetes of overgewicht.


TIP

Ouderen dienen langdurige periodes van sedentair gedrag te beperken en regelmatig te onderbreken (om de 20 minuten tot het half uur), bijvoorbeeld door even recht te staan, een glas water te halen of een bewegingstussendoortje in te lassen: even de armen omhoog strekken of een andere kleine oefening met de ledematen. Bij ouderen is dit extra belangrijk voor de preventie van spierafbraak.

 

IN BEELD...

Indien je meer informatie wenst bij onderstaande tekeningen, kan je ook de factsheet erop nalezen.

 

Commentaar schrijven

Commentaren: 0